Hej.
Tänkte det kunde vara bra att sammanfatta föräldramötet för er som inte kunde närvara.
Carola Pettersson började med att informera om vårat nya sätt att bedöma eleverna, kallas för formativ bedömning och handlar om att ge feedback på de uppgifter eleverna gör så att de vet vad de kan förbättra och vad de gör bra.
Hon pratade också en del om vårt nya betygssystem som består av bokstäverna F, E, D, B och A där F är underkänt, E är godkänt (motsvarar ett G eller en 3:a enligt de gamla systemen om man ska jämföra) och A är det högsta betyget. För att man ska kunna få ett A måste alla kriterier som vi tittar på i de olika ämnena vara uppfyllda på A-nivå. A, C och E är de nivåer vi har kriterier för, mellanbetygen D och B får man om man har alla kriterierna på en nivå och nästan alla på nästa. Om man inte uppnått ett eller fler kriterium på E-nivå så kommer man att få ett F.
Efter Carolas genomgång samlades vi i klassrummet och fortsatte där diskussionerna om betyg då det hade uppkommit frågor under Carolas anförande.
Vi pratade om klassen, det har tagit tid för allt nytt att sätta sig så det har varit lite oroligt några veckor. Uppmanade att prata om mobiltelefonanvändning hemma eftersom det har ökat i klassen och som vi gärna ser minskar, då det är bättre att leka än att spela på mobilen.
Vi kom överens om att ICA Lindsdal inte är ett alternativ under Lindsdalsskole-besöket, stor chans att man missar bussen och godisätning är i alla fall inte tillåtet under skoltid så varför gå dit? Spara det till fritiden istället.
Har märkt att en del elever har börjat hoppa över frukosten och kommer hungriga till skolan, uppmana dem att äta, frukosten är viktig, de är helt slut till tio-rasten om de inte ätit.
Vandringen var kanske inte det roligaste inslaget under terminen men alla våra elever klarade den med bravur, inga klagomål (hörde att det kommit en del när de kommit hem istället :) ) och de var mycket stolta när de gått 1,3 mil när vi väl var framme, (som tog en evighet tycker fröken :) )
Vi pratade om EHT (elevhälsateamet) och hur vi jobbar för att se till att alla elever mår bra i skolan och om vi behöver vidta några åtgärder vad gäller hälsa eller måluppfyllelse. Vi träffas var 6:e vecka och stämmer av.
Vi har även ett elevråd på skolan, våra elevrådsrepresentanter är Elin J och Emilia samt Ella som är vår suppleant. Elevrådet träffas en gång i månaden och tar då upp frågor som klassen kommer överens om under klassrådet samt sådant som rektor Malin vill att eleverna ska tycka till om. Med på elevrådet är också Monica från maten och vår vaktmästare Harry.
Vad gäller frånvaro pga sjukdom ringer man till kommunens växel 0480-450000 eller skickar sms till 0730-121424 där man uppger: "frånvaro" samt barnets personnummer, man kan skicka sms på kvällen efter 18.00 så gäller det nästa dag. Vid sms gäller dock att man har det telefonnummer registrerat på skolan som man skickar sms ifrån.
Vid ledighet måste man fylla i en ledighetsansökan som man kan skriva ut från kommunens hemsida eller få från skolan. Vid nationella prov godkänns ingen ledighet.
Vi kommer att ha nationella prov i svenska, engelska och matematik. I NO och SO har de nationella proven utgått. De muntliga proven kommer att genomföras under hösten, v.45-50 medan de skriftliga är under vt, närmare bestämt: svenska 9 och 11 februari, matematik 6 och 8 april och engelska 19 och 22 april. April blir som ni förstår en tuff månad...
Vår blogg har ju en ny adress: abyklass6a.bloggspot.se och detta är ju ett utmärkt sätt för mig att få ut information till er. Vi har ju som alternativ även mail, sms och telefon när det gäller föräldra-lärarkontakt. Som jag ser det hellre en kontakt för mycket än en för lite... Om jag mailar eller skickar ett sms så är jag glad om jag får någon sorts respons så jag vet att meddelandet gått fram :).
Sist på agendan stod klassresa. Vi pratade om Boda Borg, disco, sälja korv och stå på Rockneby marknad. Resultat: Discoansvarig: Alexandra (Axels mamma), korv och kontoansvarig: Daniel (Elin J´s pappa) och Rocknebymarknadsansvarig: Helena (Viktors mamma). Vi kommer naturligtvis att engagera fler föräldrar med tiden, var lugna, men detta är en start. För att detta ska bli någotsånär lättarbetat och kontakterna föräldrar emellan ska fungera kommer jag att fixa så ni får alla mailadresser, kommer så fort jag vet hur jag ska göra :).
Ni som inte var där, kan ni skicka ett mail till mig så jag får aktuella mailadresser? Underlättar :)
Jag kommer att prata lite disco med 6a på måndag så får vi se om de vill dra igång med det inom den närmaste tiden.
Är det något ni funderar över när det gäller ovanstående så ta gärna kontakt med mig!
Tack alla som var där för ett mycket trevligt föräldramöte!!
Med vänlig hälsning/ Jeanette
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar